Sjove bøger og nye venner på Munkevængets Skole
Et nyt læseprojekt på Munkevængets Skole gør læsningen sjovere og hjælper mindre børn med at blive bedre til at læse. De ældre elever hjælper de yngre, og det har skabt et helt specielt sammenhold.
Fem 3. klasse elever på Munkevængets Skole har fået en ny måde at lære at læse på, og det er ikke kun ord og bogstaver, der står klarere - de har også fået nogle nye venner blandt de store elever. I et hyggeligt lokale i skolens SFO finder vi Mateo Milo Brink Hav på 10 år, i gang med at øve sig på at læse sammen med Liv Bjeld, der er 14 år og går i ottende klasse. De læser en bog, der hedder "Coco løber væk", og de hjælper hinanden med de svære ord.
"Du - må - ikke - hoppe - for - langt - væk," staver Mateo sig igennem siderne i bogen ”Coco løber væk”, mens hans ældre læsemakker, støttende vejleder ham. Deres interaktion er et lille vindue ind til projektets kerne om at skabe en stærk forbindelse mellem eleverne på tværs af alder.
- Det er sjovt at have Liv som makker, og vi skiftes til at læse, siger Mateo Milo Brink Hav.
Liv Bjeld nikker:
- Vi læser en sætning hver eller en side hver. Det er forskelligt. Vi stopper også undervejs og snakker om historien.
- Der er stadig ord, der er svære at læse. Det er mest dem med stumme bogstaver, der giver problemer, men jeg er blevet bedre, siger Mateo Milo Brink Hav, der mødes én time to gange om ugen med sin læsemakker.
Projektet er på 12 uger og løber frem til vinterferien. Det er med andre ord halvvejs, men allerede nu aner man en succes på skolen.
- Det er en fryd at se de store vokse og blomstre op, når de opdager, at de har værdi for en lille elev. At de betyder noget for dem. Det handler nemlig om at give ansvar i små bidder til børn fra de udsatte boligområder og samtidig skabe en positiv læsekultur, forklarer skoleleder Stine Kirk Jensen.
Relationer på kryds og tværs
Læseprojektet er resultatet af et samarbejde mellem Munkevængets Skole, Kolding Bibliotek og boligorganisationernes boligsociale projekt ByLivKolding. Det er ByLivKolding, der står for læseprojektet og har ansat fem store elever i fritidsjob som læsemakkere. Ifølge Munkevængets Skoles leder er fritidsjobbet en af projektets styrker.
- For nogle af de ældre elever er det første gang, de har et fritidsjob, og den løn, de tjener, styrker deres selvværd. Men det er mere end blot et job; at se ansvarsfuldheden lyse ud af dem er en fornøjelse, siger Stine Kirk Jensen.
Kai Lehmann Hundrup og Kirsten Voss, begge boligsociale medarbejdere i ByLivKolding, fortæller, at det er første gang, de prøver noget som det her i Kolding. De er også begejstrede for projektets sociale aspekt.
- Det hjælper børnene med at blive bedre til at læse, og så får de nye venner på tværs af klasserne, siger Kai Lehmann Hundrup.
- Ja, det giver noget mere end bare rent fagligt. Det skaber relationer på kryds og tværs, siger Kirsten Voss.
Eleverne er valgt sammen med skolens lærere og læsevejleder. De har lavet en læsevurdering på de små, så man kan se, om de har rykket sig. De store har været på kursus i læsemetoder på Kolding Bibliotek før projektstart. På skolebiblioteket vælger læsevejleder Rikke Tine Graffbrink i det daglige omhyggeligt bøgerne sammen med børnene.
Noget tyder på at én-til-én opmærksomheden mellem de 10 faste læsemakkere også har en positiv effekt på læsefærdighederne. Mischa Hjort Andersen, pædagog på Munkevængets Skole, noterer sig i hvert fald, at de små elever allerede viser mærkbare fremskridt.
- Det er tidligt i forløbet men på børnenes læsesedler kan vi se, at der bliver læst en del flere bøger end før, siger Mischa Hjort Andersen, der har valgt børnene fra tredje klasse sammen med klasselæreren.
Sjovt og hyggeligt med en læsemakker
I et andet lille lokale sidder 10-årige Stina Hejlman, på en madras sammen med sin 14-årige læsemakker Lærke Bjeld og læser ”Pigen og de flyvende hunde”.
- Derhjemme siger min mor bare ordene, hvis jeg ikke kan, men her staver jeg mig igennem dem. Det er bedre, for jeg er blevet bedre til at læse nogle ord, men jeg læser stadig langsomt, siger Stina Hejlman.
- Vi prøver at gøre det sjovt at læse en hel bog. Det har jeg lært nogle tricks til hvordan man gør. Jeg kan selv lide at læse og meldte mig frivilligt som læsemakker, før jeg vidste, at man tjener penge på det, fortæller Lærke Bjeld.
På kontoret har skoleleder Stine Kirk Jensen svært ved at få armene ned. Hun er parat til flere læseprojekter i fremtiden.
- Vi voksne får også noget positivt ud af projektet i samarbejdet mellem skolen, biblioteket og ByLivKolding. Vi lærer hinandens verdner at kende, deler vores fagligheder og nyder godt af hinandens viden. Hvis vi får tilbudt at være med igen på et tidspunkt, er vi klar, siger Stine Kirk Jensen, leder af Munkevængets Skole.
Både de store og små elever i læseprojektet ser ud til at være enige. De sidder i hvert fald fordybet i bøgerne. Stina Hejlman kigger op.
- Det er sjovt og hyggeligt at have Lærke som læsemakker, smiler hun.
Der er ingen tvivl om, at de to elever på Munkevængets Skole ser frem til hver eneste side, de skal vende – sammen.
Fakta
Læseprojektet på Munkevængets Skole er inspireret af projektet ”Min makkerlæser - min ven”, som er udviklet af Center for Boligsocial Udvikling (CFBU). Konceptet bygger på den
evidensbaserede læsemetode Paired Reading, som har vist positive resultater i forhold til at styrke børns læsning. Projektet går ud på at unge 14-17-årige ansættes i fritidsjobs til at læsetræne med børn fra 1. eller 2. klasse, der har behov for ekstra læsetræning, ofte fordi deres forældre ikke har evner eller overskud til at læsetræne med dem derhjemme. Metoden kan styrke både børns læseevner og læselyst, gøre de unge til rollemodeller for de små og udvikle de unges modenhed, sociale kompetencer og evne til at varetage et fritidsjob. Metoden er således både en læseindsats, et fritidsjobprojekt og et rollemodelprojekt. På Munkevængets Skole læser eleverne samme en time hver tirsdag og torsdag i 12 uger.