Lektiecafé
til lektierne, og mange har meldt sig både som brugere og som frivillige lektiehjælpere.
Dansk Flygtningehjælp og ByLivKolding har igennem flere år i tæt samarbejde været tilstede i boligområderne med lektiecaféer. Der er på nuværende tidspunkt tre lektiecaféer: En i Skovparken og to i Munkebo.
Else Tersgov, regional frivilligkonsulent, Dansk Flygtningehjælp:
- Hvad betyder det, at I har et samarbejde med det boligsociale område?
Vi har rigtigt meget gavn og glæde af, at vore frivillige koordinatorer ude i lektiecaféerne let kan få kontakt med en boligsocial medarbejder, men også at vi som organisation nemt kan få kontakt med en boligsocial medarbejder. Så det fungerer fint.
-Hvor er vi, bevæger vi os i den rigtige retning?
Behovet er der, og derfor er vi fortsat tilstede. Og vi har været opmærksomme på – i samarbejde med den boligsociale medarbejder – at da der viste sig et yderligere behov, så var vi klar til at rykke sammen og etablere noget mere.
- Har der været et yderligere behov?
Ja, vi startede med et tilbud til folkeskolebørnene og de mindre børn, men så viste det sig på et tidspunkt at gruppen fra 4. klasse og til og med ungdomsuddannelserne faktisk også havde et behov. Og der fik vi så oprettet en lektiecafé mere i samarbejde med boligsocial medarbejder i ByLivKolding Jacob Andersen. Så Dansk Flygtningehjælp har faktisk tre lektiecaféer på nuværende tidspunkt i samarbejde med ByLivKolding.
- Hvad er det bedste ved indsatsen?
Det bedste er jo, når man yder en frivillig indsats, at man ser den blive brugt. At der er brugere, der benytter sig af tilbuddet. Det er også det, der gør, at frivillige har lyst til at komme igen og igen og igen.
Mansoor Ahmad, frivillig lektiehjælper i Munkebo
Mansoor Ahmad har været med siden februar 2019. Han kan hjælpe indenfor fagene dansk, engelsk og matematik. Han går selv på maskinmesterskolen i Fredericia.
- Hvordan er det at være lektiehjælper?
For mig der ikke har lavet frivilligt arbejde eller lektiehjælp før, er det udfordrende at skulle være pædagogisk overfor eleverne og tage hensyn til, at der er forskellige niveauer. Hver elev er jo forskellig. Nogle kan det hele, andre har mere brug for hjælp til tingene. Det har været en god udfordring, synes jeg.
- Hvordan er det at komme i lektiecafé?
Vi prøver at adskille lektiecaféen fra børnenes skoleliv. Vi hyggesnakker lidt med dem, men det skal hverken føles som skole eller fritidsklub. På den måde har vi prøvet på at finde en balance. Der er plads til hyggesnak men fokus skal selvfølgelig være på, at man kan komme og lave sine lektier og spørge om hjælp.
- Kan du mærke, hvad børnene får ud af det?
De har mulighed for at få rigtig god hjælp, for vi har mange lektiehjælpere med forskellige uddannelser, så de kan få hjælp til næsten alt, hvad de har brug for. Økonomi, natur- eller samfundsvidenskab. Vi dækker ret bredt.
- Hvad giver det omvendt dig at være lektiehjælper?
Vi er med til at give dem nogle muligheder med den hjælp som deres forældre ikke kan tilbyde, og som de ikke kan få i skolen. Vi føler vi gør en forskel for dem. De bliver jo ved med at komme. Det er primært de samme der kommer. Og det er et tegn for os på, at vi gør det rigtigt. Jeg synes det er virkelig fedt.